برگ برنده

آدرس این وبلاگ به سایت زیر انتقال پیدا کرد: http://bargebarandeh.ir/

آزمایش فورد تاروس در جزیره کیش

 فورد تاروس 2010 برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی دیترویت در سال 2009 معرفی شد تا جایگزین سدان فول سایز Five Hundred شود.

آلن مولالی پس از نیابت رییس هیأت مدیره کمپانی فورد، اولین کاری که انجام داد تغییر نام FiveHundred به تاروس بود و پس از آن از طراحان و مسوولان کمپانی خواست تا این نام 25 ساله را دوباره زنده کنند.

بدنه زیبا، پیشرانه نیرومند در کنار مشخصات دیگر باعث شد تا فورد تاروس، سربلند از اغلب تست‌ها و آزمایش‌ها بیرون آید. مشخصات فنی این خودرو نظر پلیس آمریکا را به خود جلب کرد به طوری که پلیس این کشور قصد دارد تا این سدان را در کنار دوج چارجر و فورد ویکتوریا از سال 2011 به خدمت بگیرد. موقعیتی پیش آمد تا در جزیره کیش یکی از 6 دستگاه تاروس موجود را مورد آزمایش قرار دهیم که متن زیر گزارش کاملی از این آزمایش 2 ساعته است.

با مشاهده ظاهر تاروس حتی از فاصله دور، به آمریکایی‌بودن آن پی خواهید برد. بدنه‌ای کشیده و پهن که در جلو با وجود جلوپنجره استیل که دارای یک میله افقی صاف و دو عدد میله شبکه‌ای است در کنار چراغ‌های باریک و کشیده بسیار جذاب جلوه می‌کند.

یکی از جذابیت‌های تاروس، برجستگی روی کاپوت آن است. این کاپوت برجسته که از یک برجستگی کوچک دیگر در وسط بهره می‌برد ظاهری عضلانی به نمای جلو این سدان بخشیده است. بدنه با شیبی اندکی به قسمت عقب می‌رسد. دو چراغ متوازی‌الاضلاع با طراحی زیبا که به وسیله یک نوار باریک استیل به یکدیگر متصل شده‌اند، باعث می‌شود تا نمای عقب پهن‌‌تر از آنچه هست به نظر برسد. قسمت پایین بدنه تماماً با پلاستیک مشکی رنگی پوشیده شده است که در این مدل به دلیل رنگ مشکی خود بدنه، این مورد، به نظر نمی‌‌رسد.

برای ورود به کابین تاروس، همچون مدل‌های نسل جدید فورد از جمله فورد ادج که پیش از این مورد آزمایش قرار داده‌ایم، می‌توان از کد مخصوص عددی استفاده کرد. دكمه‌های لازم برای وارد کردن این کد این بار برخلاف ادج نه بر روی در و نزدیک دستگیره که بر روی حاشیه در و به شکل زیبایی طراحی شده‌اند. پس از باز کردن در سنگین تاروس با فضای بزرگی مواجه شدم که البته با توجه به ابعاد بزرگ بدنه نیز دور از ذهن نبود. صندلی بزرگ و راحت راننده با تنظیمات برقی، از نظر بزرگی شما را به یاد شورولت تاهو می‌اندازد. کنسول میانی بزرگ و پهن با شیب اندکی که دارد دسترسی آسان به تمام امکانات خودرو را به شما می‌دهد. تقریباً تمام کابین به وسیله پلاستیک پوشیده شده است که از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست اما با در نظر گرفتن قیمت آن، کاملاً احساس رضایت خواهید کرد. دکمه‌های کنسول میانی نیز بزرگ هستند و کار با آنها راحت است. بی‌صبرانه سوئیچ استارت را چرخانده و آزمایش را آغاز می‌کنیم.

اولین چیزی که پس از رانندگی با تاروس نظر شما را به خود جلب می‌کند، فرمان بسیار نرم آن است که برای سدانی با این ابعاد، کمی بیش از حد نرم احساس می‌شود. به هنگام عبور از اولین میدان در مسیر تست با سرعت حدودی 60 کیلومتر بر ساعت، برحسب عادت فرمان را با یک دست گرفته اما با این فرمان نرم بهتر است از دو دست استفاده کنید. اگر فرمان کمی خشک‌تر بود، لذت رانندگی با آن دوچندان می‌شد.

فورد تاروس با توجه به طول، عرض و ارتفاع 5.15، 2.17 و 1.54 متر، یکی از بزرگترین سدان‌ها در کلاس خود است که در کنار وزن 1821 کیلوگرمی، به هنگام رانندگی با آن کاملاً محسوس است. با توجه به این ابعاد و وزن زیاد، انتظار شتاب مطلوبی از آن نداشتیم. اما تاروس خارج از انتظارمان عمل کرد.

واکنش پیشرانه و همچنین پدال گاز سریع است و با فشردن پدال گاز تا انتها، دور موتور در مدت زمانی که شما دقیقاً یک بار پلک می‌زنید به بیش از 5000 دور در دقیقه می‌رسد و پس از آن تا 6250 دور در دقیقه ادامه می‌یابد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت در بهترین حالت 6.42 به دست آمد. پس از آن بدون توقف، پدال گاز را تا انتها نگه داشته و پیش از اتمام مسیر، عقربه سرعت‌سنج عدد 200 را پشت‌سر گذاشته است.

شتاب صفر -30، 30-60، 60-80 و 80-100 کیلومتر بر ساعت تاروس نیز به ترتیب 2.2، 1.6، 0.9 و 1.7 ثانیه اندازه‌گیری شد. این شتاب و سرعت خوب را باید مدیون پیشرانه 6 سیلندر خورجینیDuratec به حجم 3.5 لیتر دانست که می‌تواند 263 اسب‌بخار (در 6250 دور در دقیقه) و 249 پوند فوت گشتاور (در 4500 دور در دقیقه) تولید کند. این پیشرانه که جزو 10 پیشرانه برتر سال 2009 بود به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنه 14/0 اسب‌بخار و به ازای هر لیتر از حجم پیشرانه 75.14 اسب‌بخار تولید می‌کند که در سطح متوسطی است چرا که این رقم در کمری 3.5 لیتری 76.5، 77.4 اسب‌بخار بر هر لیتر است. این پیشرانه با مصرف سوخت 13 لیتر در شهر و 8.5 لیتر در بزرگراه اندکی خوش‌اشتها است و به دلیل وزن بالا از رقبای ژاپنی پرمصرف تر است.

باید در نظر داشت که این شتاب و حداکثر سرعت برای یک سدان سنگین وزن و بزرگی چون تاروس مناسب است ولی به یاد داشته باشید که سال گذشته در همین مسیر با سدان اینفینیتیG35 به حداکثر سرعت 267 کیلومتر بر ساعت رسیدیم. رسیدن از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت به سرعت بالای 200 کیلومتر بر ساعت بیشترین زمان حداکثر سرعت را به خود اختصاص داد. البته در سرعت‌های بالای 160 کیلومتر بر ساعت فرمان تکان می‌خورد و کوچکترین ناهمواری‌های مسیر، فرمان را تکان می‌داد ضمن اینکه بدنه اندکی لرزش داشت.

نکته‌ای که در هنگام آزمایش به آن برخوردیم آن بود که پای راست راننده به دلیل پهنای زیاد کنسول میانی گاهی اوقات به قسمت کناری برخورد می‌کرد. این امر آزاردهنده نبود اما بهتر بود کمی فضای بیشتر برای پای راست راننده در نظر گرفته می‌شد.

سیستم تعلیق تاروس به لطف بهره گیری از فنربندی محکم کاملاً رضایت بخش است. برای عکس‌برداری از مسیر نسبتاً ناهمواری عبور کردیم که انتظار چنین عملکردی را از کمک فنرهای تاروس نداشتیم. تاروس به خوبی ضربات وارده به کابین را دفع کرده و سرنشینان را در آسایش جابه‌جا می‌کند. تایرهای میشلن با سایز P235/60R17 در جلو و عقب از کارایی خوبی برخوردارند و در راحتی سرنشینان بی‌تأثیر نبودند.

یکی از نقاط ضعف تاروس دید ضعیف به بیرون است که دلیل آن را باید در ارتفاع زیاد داشبورد و ارتفاع کم شیشه‌های جلو و کناری جستجو کرد به طوری که شاید در رانندگی‌های طولانی‌مدت باعث آزردگی راننده شود. همین امر برای ردیف دوم نیز مشهود است. پهنای صندلی‌های جلو و مرتفع بودن داشبورد در کنار کوتاه بودن شیشه‌ها دید ضعیفی را به اطراف برای سرنشینان ردیف دوم به ارمغان آورده است.

در انتهای آزمایش به دلیل کمبود بنزین مجبور شدیم با خاموش کردن کولر، پنجره‌ها را باز کنیم که به مورد جالبی برخوردیم. به هنگام باز بودن پنجره‌های تاروس، باد به شدت درون کابین می‌پیچد به طوری که حتی صدای سرنشین کناری را به سختی خواهید شنید!

یکی از موارد جالب تاروس صندوق عقب بسیار بزرگ آن است که این مورد را باید در DNA این خودرو جست‌وجو کرد چرا که خودروهای آمریکایی از قدیم به صندوق بسیار بزرگ مشهور بودند.

در کل می‌توان فورد تاروس را گزینه مناسبی در کلاس سدان‌های بزرگ باشد.

ظاهر عضلانی و خیره‌کننده آن، فضای بسیار بزرگ و جادار چه در کابین چه در صندوق بار، امکانات مناسب، قدرت و شتاب مطلوب، مصرف سوخت قابل قبول و از همه مهم‌تر، قیمت تمام شده 30 میلیون تومان (در جزیره کیش)، می‌تواند بهترین گزینه را برای خریدار در این محدوده قیمتی رقم بزند، ضمن آنکه هستند کسانی که خودروهای آمریکایی را حتی اگر در سطح پایین‌تری از سایر برندها باشد حاضرند بهای علاقه‌شان به خودروهای آمریکایی را بپردازند و خودروهای ژاپنی را سوار نشوند.

فورد تاروس در رنت کار پاییزه با قیمت روزانه 220 هزار تومان اجاره داده می‌شود و علاقه‌مندان به فورد تاروس می‌توانند با سفر به کیش از راندن این سدان لذت ببرند. در پایان از جناب آقای گودرزی که خودرو خود را برای تست در اختیار ما قرار دادند سپاسگزاری می‌کنیم.

+ نوشته شده در  جمعه یازدهم تیر 1389ساعت 14:45  توسط وحيد  |