X
تبلیغات
برگ برنده - كيا اپتيما

برگ برنده

آدرس این وبلاگ به سایت زیر انتقال پیدا کرد: http://bargebarandeh.ir/

كيا اپتيما




: كيا اپتيما يك خودرو در كلاس خودروهاي چهاردر سدان متوسط محسوب مي‌شود و در سال 2000 به بازار عرضه شد. اولين نسل از اپتيما در بيشتر بازارها با نام Kia Magentis ناميده مي‌شد، به همين ترتيب دومين نسل نيز در كشور كره جنوبي Kia Lotze نام داشت.

نسل اول 2005 تا 2000

از اولين ورود كيا اپتيما به بازار زياد نمي‌گذرد، نسل اول اپتيما در سال 2000 معرفي شد. از اپتيما به عنوان خواهر هيونداي سوناتا نام برده مي‌شود، تفاوت اپتيما و سوناتا در طراحي خارجي و آپشن‌ها است. كيا اپتيما در سال 2002 به روز شد، در كشور آمريكا اين خودرو بر روي جلو پنجره خود لوگوي كيا را نمي‌ديد اما در كانادا با لوگوي كيا به فروش مي‌رسيد. جلو پنجره اپتيما در سال 2003 براي مدل 2004 در آمريكا دچار تغييرات شد و طراحي آن كاملاً متفاوت با گذشته بود.

نسل دوم 2005 به بعد

نسل دوم كيا اپتيما در همه جاي دنيا به غير از آمريكا با نام Kia Magentis شناخته مي‌شود و همچنين در نوامبر سال 2005 در كشور كره جنوبي با نام Lotze به فروش رفت. اين نسل از اپتيما با هيونداي سوناتا متفاوت بود، اما در كشور كره جنوبي موتور 4/2 ليتري خطي چهار سيلندر همراه با گيربكس آن، هيونداي سوناتا مشترك بود.

اما اپتيما در سال 2008 دوباره به روز شد و در نمايشگاه New Yorkingernational Auto Show براي سال 2009 به نمايش گذاشته شد. طراحي دوباره اپتيما براي سرپرست تيم طراحي آئودي و فولكس‌واگن Peter Schreyer فرستاده شد تا راهنمايي‌هاي لازم را داشته باشد و در نهايت طراحي خارجي دچار تغييرات شد. تعدادي از تغييرات در قيمت داخلي به وجود آمد همچنين سيستم ماهواره‌اي به صورت آپشن قابل نصب بود.

موتورهاي نصب شده بر روي كيا اپتيماي نسل د وم شامل 000/2 ليتري با 145 اسب‌بخار قدرت و 2/4 theta با 175 اسب‌بخار قدرت و 7/2 ليتري با 194 اسب‌بخار قدرت است. همچنين كيا اپتيما در تست تصادفي كه توسط موسسه ايمني اروپا Euro NCAP انجام شد توانست چهار ستاره از پنج ستاره را به دست آورد. سال‌ها پيش كه پرايد وارد كشور شد شايد هيچ كس فكرش را هم نمي‌كرد كه كمپاني كيا موتور بتواند به همچنين مقامي در صنعت خودروسازي جهان برسد اما اين اتفاق افتاد و كمپاني كوچك كياموتور تبديل به يك رقيب جدي براي برندهاي معروف دنياشد. شركت كيا موتور در كشور ما نماينده انحصاري دارد كه اطلس‌خودرو نام دارد و عرضه‌كننده محصولات كياموتور است.

محصولات كيا در كشور ما از بازار خوبي برخوردار است و توانسته جزو يكي از پرفروش‌ترين برندها در ايران باشد اما در اين ميان يك برند ديگر كره‌اي نيز در بازار مي‌تازد. اين برند كه به نوعي همزاد كياموتور است هيوندايي نام دارد و توانسته سهم خوبي را در بازار داشته باشد. تاكنون هر محصولي كه از شركت هيوندايي وارد بازار شده در همان كلاس يك نماينده هم از محصولات كياموتور به بازار معرفي شده است اما در ميان اين خودروها كياموتور در كلاس خودروهاي سدان متوسط نماينده‌اي نداشت تا با هيوندايي سوناتا رقابت كند، هيوندايي سوناتا يكه‌تاز بازار در اين كلاس بود و تنها رقيب خود را تويوتا كمري مي‌ديد كه البته باز هم به دليل قيمت مناسب‌تر به همراه آپشن‌هاي بيشتر بازار بهتري دارد اما بالاخره شركت كياموتور و اطلس‌خودرو دست به كار شد و در اين كلاس يك رقيب براي هيوندايي سوناتا به بازار عرضه كرد كه كيا اپتيما نام دارد و از يك موتور 7/2 ليتري شش سيلندر بهره مي‌برد كه با 191 اسب‌بخار قدرت يك برگ برنده نسبت به موتور 4/2 ليتري هيوندايي سوناتا دارد. كيا اپتيما با ظاهر زيبا و عامه‌پسند انتظار داشت كه بازار فروش خوبي را تجربه كند البته اين چنين نشد و در اين رابطه با عارف مستقيمي، يكي از كارشناسان فروش محصولات هيوندايي و كيا گفت‌وگو كرديم. مستقيمي مي‌گويد كيا اپتيما مي‌توانست بازار فروش بهتري را تجربه كند كه به واسطه سياست‌هاي شركت اطلس‌خودرو اين چنين نشد و هم در نمونه صفر كيلومتر و هم در نمونه كار كرده بازار ضعيفي دارد.

شركت اطلس‌خودرو با گذاشتن شرايط فروش اقساطي مي‌خواست بازار را در انحصار خود نگه دارد. به اعتقاد فروشندگان خودرو هر خودرويي كه به صورت اقساطي به فروش برسد بازارش خراب مي‌شود، به همين دليل واردكننده‌هاي شخصي با پايين آوردن قيمت اقدام به جلوگيري از ضرر بيشتر كردند و اين موضوع بازار را بيش از پيش خراب كرد هر چند سنت‌گرا بودن مردم ايران نيز مزيد بر علت شد. چون مردم ايران هيوندايي سوناتا را به دليل پس دادن امتحان به كيا اپتيماي تازه وارد ترجيح مي‌دهند و در بازار دست دوم نيز هيوندايي سوناتا از موقعيت زيادي برخوردار است و به رغم ظاهر زيبا با موتور قوي‌تر و امكانات نسبتاً بيشتر نتوانسته در بازار موفقيتي كسب كند. كيا اپتيما از جمله خودروهايي است كه راننده آن از سواري نرم و راحتي بهره مي‌برد و امكانات بسيار خوبي را با توجه به قيمت ارائه مي‌دهد. اما يكي از بزرگ‌ترين مشكلات اپتيما كه قطعاً با گذشت زمان حل خواهد شد كمبود قطعات يدكي اين خودرو در بازار و ابهام در قيمت آنهاست كه دليل اين امر تازه‌وارد بودن كيا اپتيماست. البته با گذشت زمان و كاركرد بيشتر اين خودرو هم ايرادات فني اين تازه‌وارد نمايان شده و هم قطعات اپتيما در بازار فراوان‌تر خواهد شد. تنها لوازمي كه توانستيم قيمت آن را به دست بياوريم لنت جلو با قيمت 70 هزار تومان و لنت عقب با قيمت 55 هزار تومان بود و ديگر لوازم به دليل استفاده نشدن قيمت قطعي نداشت و در بازار نيز موجود نبود. اين خودرو به دليل تازه‌وارد بودن هنوز از نظر فني دچار مشكل نشده و تنها ديد ضعيف اطراف ايراد بزرگ اين خودرو محسوب مي‌شود. شتاب خودرو به نسبت سوناتاي چهار سيلندر به دليل موتور قوي‌تر و پر بازده‌تر بهتر است كيا اپتيما داراي امكانات رفاهي و ايمني از جمله سانروف، كروز كنترل، ضبط CD خور با مارك اينفينيتي و ظرفيت شش ديسك، تودوزي چرم، كولر ديجيتال، سيستم كنترل پايداريESP، صندلي‌هاي جلو برقي با گرمكن،پشت سري با قابليت عكس العمل در برابر ضربه، سنسور دنده عقب استارتر، 10 عدد ايربگ و گيربكس تيپ‌ترونيك پنج سرعته است. قيمت اپتيما در نمونه‌هاي وارداتي به صورت خصوصي 44 ميليون تومان در نمونه فول‌آپشن 41 ميليون در نمونه نيمه فول است. همچنين قيمت اين خودرو در نمايندگي اطلس‌خودرو 45 ميليون تومان بوده و فاقد استارتر و صندلي‌هاي جلو برقي مي‌باشد. در مقابل قيمت هيوندايي سوناتا فول 43 ميليون و 100 هزار تومان است و در نمونه نيمه فول كه شامل دو عدد ايربگ است 41 ميليون تومان است. افت قيمت هيوندايي سوناتا در بازار با يك سال كاركرد چيزي حدود سه ميليون و 500 هزار تومان است. اما كيا اپتيما از نظر قيمتي يك رقيب ديگر دارد كه تا حدودي توليد آن كمتر شده است. اين محصول ژاپني وبا اصالت كه در كشور ما توليد مي‌شود و سال‌ها است كه جزء با كيفيت‌ترين محصولات توليدي در صدر جدول قرار دارد خودرويي نيست جز ماكسيما. اين خودروي شش سيلندر با 3000 سي‌سي حجم موتور و 270 اسب‌بخار قدرت رقيبي جدي براي هر خودرويي در اين رنج قيمتي محسوب مي‌شود. هر چند كه از نظر امكانات رفاهي و ايمني قابل رقابت با كيا اپتيما و هيوندايي سوناتا نيست اما داشتن نمايندگي‌هاي زياد و جا افتادن در بازار ايران همچنين بازار دست دوم عالي و استهلاك پايين مزيد بر علت شده تا اين خودرو بتواند در بازار ايران موفقيت زيادي داشته باشد. اما اپتيما؛ سيستم زمان‌بندي متغير باز و بسته شدن سوپاپ‌ها (CVVT) و يك سيستم متغير مكش (VIS) هيجان رانندگي با پيشرانه شش سيلندر كارايي به مراتب قدرتمندي را براي اپتيما به همراه مي‌آورد. اين سيستم علاوه بر افزايش كارايي و قدرت، مصرف سوخت را به مراتب كاهش مي‌دهد و مصرف سوخت كمتري را باعث مي‌شود. در اين خودرو از سيستم تعليق مستقل جلو و عقب استفاده شده كه نوع آن در جلو به صورت مك‌فرسون و در عقب با آرايش چند نقطه‌اي با فنرهاي پيچشي و صفحه ضد غلطش به صورت استاندارد روي اپتيما نصب شده است تا رانندگي با آرامش و كنترل بالا را براي راننده در هر شرايطي از جاده فراهم كند.


+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و دوم بهمن 1388ساعت 10:27  توسط وحيد  |